Veszprém Turizmus és Marketing Programja
Veszprém, bár ismert megyeszékhely az országban, mégis kevesen tudják, hogy az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) címet megelőző évben végzett országos felmérés szerint igazán közismertté mindössze az Állatkert teszi. Az EKF előtti években Veszprémet sokan „alvó városként” emlegették, pedig ennél sokkal többet kínál.
Úgy gondoljuk, hogy egy 55 ezres megyeszékhelyként, amely rendkívüli természeti környezetben helyezkedik el és számtalan kulturális, művészeti intézménnyel, sportközponttal és közösségi térrel rendelkezik, Veszprém sokkal gazdagabb és intenzívebb városi és turisztikai életet kínálhatna, amely jobban figyelembe veszi a lakosság igényeit és lehetőségeit.
Büszke Veszprémiek Közössége
Veszprém turisztikai és marketing sikerének alapját úgy véljük az itt élők büszkesége képezhetné. Először is, az itt lakóknak kell érezniük, hogy értékes veszprémiek. Ez az identitástudat szerintünk úgy alakulhat ki, ha a városvezetés minden program és esemény szempontjából az itt lakókra is értékes látogatóként, résztvevőként tekint, nem csak az idelátogatókra. Továbbá a veszprémiek számára különböző kedvezményekkel biztosítja a helyi események, intézmények látogatását.
Természeti és kulturális gazdagság
Veszprém kivételes természeti adottságokkal rendelkezik, hiszen a Bakony és a Balaton között helyezkedik el. Ezek az adottságok kiváló lehetőségeket kínálnak sport- és kulturális események, valamint közösségi színterek végtelen sokaságának megvalósítására. Továbbá a sport tematikájú kirándulások szervezéséhez már minden körülmény adott a kerékpárutak vidéki kiépítésével, ez mégsem képezi jelenleg a marketingprogram részét.
Turisztikai élmények és szolgáltatások
Veszprémnek egy olyan turisztikailag vonzó várossá kell válnia, amely ugyanolyan élményeket és lehetőségeket biztosít az itt lakóknak, mint az ide látogatóknak. Az itt lakók számára kedvezményes igénybevételi lehetőségeket kell biztosítani, hogy ők is részesülhessenek a város kínálta élményekből. Viszont figyelembe kell venni, hogy mi itthon nem turisták vagyunk azaz, ha a turizmust akarjuk növelni, akkor olyan attrakciókat kell létrehoznunk, ahová máshonnan is ide jönnek. Jó példa lehet erre kézilabda csapatunk, amelynek mérkőzéseire távoli városokból is ide járnak. Abban bíztunk, hogy az EKF megoldja a tyúk vagy a tojás volt-e előbb kérdését, azaz azt, hogy előbb éttermek és szolgáltatások kellenek-e, vagy előbb fogyasztók legyenek és utána lesznek szolgáltatók. Sajnos elhibázott döntések következményeképp ezt a lehetőséget nem használtuk ki, nem lett sem több vendég, sem több szolgáltató. Legalábbis a befektetések arányában. A szolgáltatások szintjét emelni kell, de ehhez szükséges a lakók kármentesítése, hiszen enélkül megfojtják a kezdeményezéseket – a saját nézőpontjukból jogosan. Hadd említsem akár a Kolostorok és Kertek rendezvényhelyszínt, vagy a Gyárkertet. Egyesületünk a különböző programhelyszínek közt igazságosan megosztaná a programokat és létrehozna egy professzionális, multifunkciós, kétharmadában nyitott rendezvényhelyszínt.
Kulturális és művészeti programok
A város kulturális, művészeti és művelődési intézményeinek programkínálatát az itt lakók igényein felül egy sokkal bővebb réteget elérően kell biztosítani, mert csak így lesznek fenntarthatóak kis méretű rendezvényhelyszíneink. Ezen intézmények feladata, hogy összehangolt eseményekkel támogassák és ösztönözzék a közösség kikapcsolódását és épülését a város minden részében a saját falaikon túl is. Olyan modern, új megközelítésekkel, amelyek interaktív élményeket kínálnak. El kell érnünk, hogy az Állatkert, a ritka kézilabda mérkőzések mellett sport és koncert rendezvényeket tarthassunk, akár egymásra épülve, hogy Veszprémben érdemes legyen egy-két éjszakát legalább itt tölteni.
Oktatás, mint a kultúra és turizmus része
Egyesületünk kihasználná a „Zene városa” címet, visszaállítaná a középfokú zenei képzést, illetve egyetemi szintre növelné. Úgy gondoljuk, ha képezzük is a zenészeket, akkor sokkal több helyi programot tudunk velük megvalósítani, nyitott próbákkal a fiatalabbakat is megszólítani, stb. Így lehetne a vendéglátóhelyeinket is vonzóbbá tenni, mert lássuk be saját felhozatal nélkül, állami támogatások hiányában nem fogjuk tudni ezt megvalósítani. Az önkormányzat több ingatlannal is rendelkezik, melyekben ezek megvalósíthatóak lennének.
Átfogó marketing program
Veszprém szolgáltatásait és adottságait összehangoltan kell ismertté tenni, egy olyan átfogó marketing program révén, amelyben a nonprofit és profitorientált szolgáltatások egyaránt megjelennek. A program szempontjából fontos, hogy ne különüljön el az önkormányzati és egyházi tulajdonú értékek bemutatkozása sem, hiszen egyazon város értékeit képezik. A cél egy teljeskörű élmény lehetőségének kínálata, amely vonzza a turistákat és növeli a város gazdaságát.
Gasztronómia
Veszprém gasztronómiai kínálata kiemelkedően jó, de jelenleg a top kategóriás éttermek ismertségére korlátozódik. Fontos lenne, hogy a marketing részeként a kisebb éttermektől a kávézókon át egy igazi gasztronómiai vonalvezetésben is részesülhessenek az idelátogatók. Kiemelt cél lenne ezzel mind a turisták, mind a helyi szolgáltatók számára kedvezni, hiszen így mindkét oldal profitálhatna.
Kulturális és sportesemények
A meglévő kulturális és művészeti intézmények kínálatát izgalmasabb módon kell összeállítani és akár ismert sporteseményekkel együtt hirdetni.
Veszprémben rengeteg sport és kulturális, illetve művészeti szervezet és egyesület szervez programokat kiemelkedő szakmai színvonalon. Ahhoz, hogy ezen események köréből országosan ismertté is emelkedhessen bármelyik, szükséges a városi szintű marketing támogatás. Ezt szeretnénk célzottan biztosítani a megfelelő szakmai hátterű és léptékű programok esetén a szervezeteknek. Úgy véljük Veszprém így léphet tovább és szélesítheti az értékeinek bemutatását országos szinten.
Összegzés
Veszprém turizmusának és marketingjének fejlesztése érdekében átfogó és összehangolt stratégia kidolgozására van szükség. Fel kell frissíteni a jelenlegi struktúrákat. Egy olyan várost szeretnénk teremteni, amely büszkén hirdeti természeti és kulturális értékeit és amelyben az itt lakók és a látogatók egyaránt otthon érezhetik magukat. Az itt élők büszkesége és a város értékeinek közös megosztása a kulcs ahhoz, hogy Veszprém valódi turisztikai központtá válhasson.