Parkolás, közlekedés

 

Városunkban a parkolással és közlekedéssel kapcsolatban több probléma nehezíti a lakosság mindennapjait.

Programjaink

– Kórházi megállás és parkolás megoldása

– Belváros környékén a megfelelő parkolás biztosítása

– Megfelelő belvárosi gyalogos forgalom

– További kerékpárutak létesítése

– Lakótelepi parkolás megoldása

– Aranyosvölgyi völgyhíd építése

Célunk

– Egy jól megszervezett, átgondolt, közösségorientált parkolási és közlekedési rendszer kialakítása

– A már meglévő infrastrukturális alapok jobb kihasználása

– A régóta fennálló alapvető hiányosságok mielőbbi megoldása


– Kórházi parkolás nehézségei, megoldása

Az egyik legsúlyosabb probléma, hogy nincs a kórháznak a betegek számára fenntartott parkolója. A kórházi parkoló nem nyitott a lakosság részére, mert közforgalom elől (jogtalanul) elzárja a kórház vezetése, ami a betegek bejutását nehezíti az épületekbe.

Emellett habár a „vérellátó” parkoló is az önkormányzat tulajdonába került 2019-ben, mégsem történt érdemi változás, annak ellenére sem, hogy a parkolóházra a forrás rendelkezésre állt.

Ennek szükségessége már több évtizedes múltra tekint vissza és sem a kormánypárti, sem az ellenzéki vezetés ezt nem oldotta meg a saját idejében.

Egyesületünk célja, hogy parkolóházat építsen a kórházba érkező betegek, látogatók részére, valamint ki- és beszálló pontokat hoz létre egyrészt a Kórház utcában, másrészt a jelenleg is erre a célra épült bejáratnál, a Mártírok útja felől. Ezeken a pontokon fedett tárolókat hozunk létre kerekesszékeknek, melyeket az ügyfelek használhatnak, Kísérőjük a rászorulókat betolják az épületbe, míg szükség esetén ők távolabbi parkolóhelyet tudnak találni.


– Belvárosi parkolás, megoldás

Célunk megoldani a hivatalokban dolgozók belvárosi parkolását, akik vidékről, vagy a város pereméről, vonzáskörzetéből járnak be dolgozni: pl. polgármesteri hivatal dolgozói, NAV dolgozói, kórház dolgozói, akik az egyetemi és jeruzsálemhegyi városrész, valamint a Cholnoky városrész szélén hagyják a kocsijukat reggelente.

A Victor Hugo és Móricz Zsigmond utcák felöli részen kitették a sárga zóna parkolótáblát, így oda most már nem állnak, ezért a Pázmándi, Kinizsi utcába tolódtak át a parkoló autók, az itt lakók bosszúságára. A lakók a saját házuk elött nem tudnak megállni reggel 7.30 és délután 17 óra közötti időtartamban. Mindez úgy, hogy az egyetemnél a felépített Acticity parkolóház, a Csermák lépcsőnél átadott parkoló és az egyetemi mélygarázs viszont üresen állnak.

Ugyanez a helyzet a Tulipán és a környező utcákban is. Innen sincs messze az átadott szabadtéri parkoló, de a kihasználtsága jelenleg elenyésző.

Ennek oka, hogy a jelenleg zöld zóna árában üzemel mindkét parkoló, ami 320 Ft/óra. Ha ezt kiszámoljuk, hogy valaki 7.30-tól 17.00 óráig igénybe veszi akkor 2720.-Ft-ot kell fizetnie minden nap, csak azért, hogy leparkoljon és elmenjen dolgozni, ez havi szinten 54.400.-Ft.

A problémára nem az a megoldás, hogy az egyetemi városrész és a Jeruzsálemhegy, valamint a Tulipán utca környezeténél az összes utcára kirakjuk a sárga vagy zöld zónás parkolótáblát! Ezzel nem a problémát oldjuk meg, hanem csak újabb problémákat generálunk a lakóknak.

A megoldási javaslatunk, hogy a gondot ott kezeljük, ahonnan indul. Ha azt szeretnénk, hogy a belvárosi dolgozók autói fizikailag ne a környező utcákba álljanak, hanem ott, ahova valók, nevezetesen a Csermák lépcső parkolójában vagy az Acticity parkolóházban, illetve az Almádi út és Ádám Iván utca közötti parkolóban, akkor a belvárosi hivatali dolgozókat kell erre ösztönözni, és segíteni őket azzal, hogy éves ingyenes vagy jelképes összegű parkolókártyát ajánlunk fel részükre. Ezzel a megoldással semmilyen plusz költséget nem okoznánk a városnak, hiszen a szabad parkolók már rendelkezésre állnak. Igaz bevétel sem lenne több a parkolódíjból, de legalább egy probléma megoldódna. Az autó ott parkolna, ahol a helye van, azaz a parkolóban és nem pedig az utcákon.


– Lakótelepi parkolás problémája, megoldása

A saját körzetemen kívül további probléma a lakótelepeken, hogy este 19 óra után nincs hely a parkolókban a hazaérkezők számára.

Ennek két fő oka van, hogy annak idején egy lakáshoz egy autót (sem) terveztek, azóta mondhatjuk szinte minden háztartásban két autóval rendelkeznek.

Másik oka ennek, hogy a céges autókat kisebb furgonokat is itt parkoltatják nem pedig a cég telephelyén. Harmadik okként említhetjük az olyan autókat, melyek használaton kívül vannak és alig-alig mozognak, szinte évekig egy-egy helyet folyamatosan elfoglalva. Negyedikként a tömegközlekedés hiányosságait, valamint az alternatív lehetőségek hiányát említhetjük.

Ezek megoldására a vegyes megoldás lehet csak üdvözítő, hisz mindenkinek más és más az életciklusa, élethelyzete. Egyik sem teljes megoldás, de a sok apró javaslattal már jelentős eredményt érhetünk el.

Hiszünk abban, hogy lehet még parkolóhelynek alkalmas területeket találni, így képviselőként a lakossággal összehangolva kell ezeket megkeresni. A tömegközlekedésen is lenne még fejleszteni való, főképp, hogy mára a díjszabása is kedvező, ezért nem ez az ok a kihasználatlanságára.

A város peremén, létre kell hoznunk nagyobb felületű természetes burkolatú parkolókat, melyek az oda települő vállalkozásokkal önfenntartókká, akár őrzötté tehetők, és mindenképpen ösztönöznünk kell, hogy a cégek, illetve minél több magánszemély azokon a helyeken tárolja gépkocsiját. Ott kialakíthatunk kerékpáros- rolleres dokkoló állomásokat, vagy épp buszmegállókat, stb.


– Aranyosvölgyi völgyhíd

Ennek a hídnak a megépítését az összes polgármesterjelölt megígéri, így a történelemben kell keresnünk az ígéretek különbségét.

A Házgyári utat eredetileg kétszer kétsávosra kívánták bővíteni, de aztán úgy gondolták, hogy a völgyhíd megépítését követően annyival csökken ott a forgalom, hogy annak szélesítése feleslegessé válik. Így mostanra csak a dugó maradt, se híd, se bővítés.

Hartmann Ferenc MSZP-s polgármesterjelölt most az ígéri, hogy Ovádi Péter Fideszes országgyűlési képviselővel fogja megépíteni, amely ígéretnek a komolyságát igen errodálja az a tény, hogy akkor sem építette meg, mikor nem ellenfele, hanem épp barátja volt az országgyűlési képviselő. Hisz maga mondta el, hogy alpolgármestersége idején ő 2005-re elkészíttette és az adófizetők kifizették a terveket. Ezt követően 2006-ban szintén egy MSZP-s alpolgármester vette át feladatait, ő maradt képviselő, barátja Katanics Sándor pedig épp ekkor az MSZP színeiben lett országgyűlési képviselő egészen 2010-ig, a szintén helyi pártársa Pál Béla pedig szintén országgyűlési képviselő volt 1994-2014. közt, sőt ő 2006-tól a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke volt, mégsem építtették meg a hidat.

Porga Gyula jelenlegi polgármester szintén megterveztette a hidat, de annak ellenére sem építtette azt meg, hogy a város 5 teljes évnyi plusz forrást kapott a kormánytól az elmúlt években, mégsem került ki belőle. Most, mikor elmondása szerint egy fillér EU-s és kormányzati támogatást sem fog kapni a város, majd ő megépíti.  Hát ebben sem igen hihetünk.

Az Együtt Veszprémért polgármesterjelöltje nem ígéri meg a híd megépítését, de az egyesület programjában elsődleges feladatként tarjuk számon, és amennyiben lesz rá forrás, azonnal nekiállunk. Addig is a Házgyári úton a kerékpár és gyalogutat megépítjük, amely az alternatív lehetőségek bővülése okán talán mérsékli a forgalmat.

– Kerékpárutak hiányosságai, megoldása

Kerékpárral eljuthatunk már a Balatonra és a környező településekre, de az iskoláinkba, állatkertbe, Jutaspusztára még nem, ezért a belterületi kerékpárutak további építésébe is bele kell fognunk, mert ezek nélkül nem érünk el áttörést az alternatív közlekedésben.

A Házgyári úton is ki kell építeni a kerékpáros közlekedés lehetőségét egy gyalogúttal együtt, hisz ma a buszmegállókat sem lehet megközelíteni ezeken a részeken, a piacot nem is említve, ahol vasárnaponként káosz alakul ki, az emberek pedig az út szélén gyalogolnak. Ugyanitt több ezer munkahely is van, de veszélyes a kamionok és teherautók miatt ma arrafelé kerékpározni.

– Déli elkerülő

A déli elkerülő Balatonfüred és a csatári elágazó közti útszakasz jelenleg tragédia. A fejlesztés megvalósulása érdekében a városvezetésnek a teljes lobbierejét ki kellene használnia, de csak csendes beletörődést érzékelünk.


– Belvárosi gyalogos-autós közlekedés

Fontos, hogy az OTP és McDonalds közötti gyalogátkelőhelyet, a reggeli 7.30-tól 17.00 óráig terjedő időszakban a Brusznyai úton lefelé haladó irányban lámpás irányítással a gyalogos forgalmat legalább fél percre megszakítsuk, hogy az autóknak ne kelljen a belváros szívében álló helyzetben füstöt pöfékelniük, arra figyelve, hogy mire az egyik gyalogos átér, épp jön a következő.

A kiépítés elvileg már elő van készítve az útburkolat alatt, hisz ezzel a problémával már az építés során szembesült a városvezetés.

A közúti lámpák cseréje okán a város egyre sötétebb. Sőt, a napkelte és napnyugta környékén egy félórát rendkívül rosszak a látási viszonyok, így legalább a gyalogátkelő helyeken meg kell oldanunk a külön megvilágítást, illetve „okos zebrákká” alakításukat.

– Utak karbantartása

A belterületi utak felújítása folyamatos feladat, bizonyos városrészeken kényelmetlen végig autózni, a sok foltozás, kátyúk és régi megsüllyedt aknafedelek miatt is, nyilván a költségvetés adta lehetőségek közt ezt végre kell hajtani.

Herczeg István önkormányzati képviselőjelölt