Igen, valóban problémát jelent, és a veszprémi polgármesternek is el kellene járnia annak érdekében, hogy ez minél kevésbé terhelje a lakosságot.
Ettől függetlenül kár populistának és feledékenynek lennie az önkormányzati képviselőknek.
Nyilván eddigi tevékenységük során figyelemmel kísérték a lakosság érdekeit befolyásoló döntéseket, így tisztában vannak azzal, hogy az alábbi ombudsmani jelentés is az ő felelősségüket emelte ki elsősorban. A lakosság informálásának érdekében megosztom a jelentés egy részletét, amely foglalkozik ugyan a nálunk található több mint százéves lőtérrel is, de tekintettel arra, hogy innen nem érkeztek panaszok, erre nem tett megállapításokat. Viszont nyilván erre a lőtérre és vonzáskörzetére is igazak az abban tett megállapítások.
A jelentés részletesen elemzi a panaszokkal, zajkibocsátással, stb. kapcsolatos jogi szabályozást, lehetőségeket, de összességében az alábbiakban foglalta össze a vizsgálata eredményét:
A lőtér működése és a környékbeli települések elhelyezkedése, valamint a kialakított településkép folytán keletkezett környezeti és honvédelmi konfliktus tekintetében összességében három alapvető problémát észleltem.
Ezek közül elsőként a helyi, különösen a város képviselő–testületének a felelősségét szeretném kiemelni. Amint azt a jelentésem korábbi, 1.1. fejezetében hangsúlyoztam, a helyi döntéshozónak a településrendezés során kiemelt figyelmet kell fordítania a köz-, így a környezeti és a honvédelmi érdekek fokozott, megfelelő érvényesítésére, valamint a fenntartható fejlődés követelményrendszerére. Az önkormányzat nem hozhat olyan döntéseket, amelyek nem a megelőzést szolgálják, és figyelmen kívül hagyják az egészséges környezethez való jogból eredő intézményvédelmi kötelezettséget, a környezet elért objektív védelmi szintjétől való visszalépés tilalmát, valamint a honvédelmi szempontokat. A szükséges jogszabályi környezet megteremtésével a helyi önkormányzatnak össze kell hangolnia a honvédelmi érdekeket és a lakosság egészségét, nyugalmát szolgáló zajvédelmi, illetve környezetjogi követelményeket. Egyetértve a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa korábbi állásfoglalásában megfogalmazottakkal, ismételten felhívom a figyelmet a következőkre: „(…) a helyi képviselő testület felelőssége, ha a kiemelt fontosságú meglévő honvédelmi területet körülvevő településrészeket belterületbe vonja, illetőleg beépítésre szánt lakóterületté nyilvánítja. Így a helyi építési szabályzat, illetve szabályozási terv alapján a jegyző építési engedély kiadásáról dönthet. Hangsúlyozzuk ugyanakkor, hogy a jegyző az Étv. rendelkezései értelmében a településrendezési feltételek megléte esetén sem adhat ki törvényesen építési engedélyt, amennyiben az egészséges környezethez való jogból fakadó követelmények a leendő lakosság számára nem biztosíthatók.”
Az előzőek mellett hangsúlyozom, hogy a lőtér működése alatt a környező településeken építési, majd használatba vételi engedély iránti kérelmet benyújtó, majd a településre költöző egyén is felelősséggel tartozik tevékenysége következményeiért. Ez különösen akkor igaz, ha a lőtér már üzemel és az oda költöző személy tisztában van annak környezeti és egyéb hatásaival.
A környezeti-honvédelmi konfliktusban érintett harmadik fél, azaz a lőtér üzemeltetéséért felelős honvédségi szerv – jelen esetben a Lövészdandár – akkor jár el helyesen, ha megfelelő időben, kellő információt tartalmazó tájékoztatást nyújt a helyi lakosságnak a lőgyakorlatokról. A lakosokat minden lövészeti tevékenység előtt olyan időpontban kell tájékoztatni, hogy azok nyugalmuk biztosítása érdekében megtehessék a szükséges lépéseket. Minden esetben ki kell térni arra, hogy az adott lőgyakorlaton alkalmazzák-e a legnagyobb zajkibocsátással járó fegyvereket. A tájékoztatásokat nem csak az önkormányzatnak kell megküldeni, hanem azt a Lövészdandárnak saját honlapján is közzé kellene tenni. Prof. Dr. Szabó Máté sk.”
Vélemény, hozzászólás?